dinsdag 24 november 2009

Krantenartikel in De Morgen over het gebruik van web 2. bij jongeren

Echte vrienden belangrijker dan online vrienden

Ik vond dit artikel dat in De morgen verscheen op 5 maart 2008 bijzonder interessant. Het gaat over het feit dat, ondanks alle virtuele netwerken, jongeren echte vrienden toch nog belangrijker vinden dan online vrienden. Tegenwoordig communiceren mensen meer virtueel dan persoonlijk, face-to-face. De virtuele netwerken zijn zeer gebruiksvriendelijk en handig om netwerken te onderhouden, maar ik vind dat ze toch ook een gevaar vormen voor de echte contacten. Facebook en consoorten vervangen stillekesaan de andere nieuwe media. Tegenwoordig als je iemand leert kennen zeg je niet meer "Mag ik je GSM-nummer?", maar eerder "Heb je facebook?".
Wie facebook en dergelijke niet gebruikt, wordt raar bekeken en telt niet mee. Ikzelf gebruik ook facebook, en ik vind het persoonlijk ook zeer verslavend. Ik vind het wel handig om bvb personen op te zoeken die je lang niet hebt gezien op te zoeken, en zo weer contact op te nemen, want je hebt enkel een naam nodig. Dit is dan ook weer een nadeel,
want zo kan iedereen die slechts over je naam beschikt, of die je naam toevallig tegenkomt op facebook, je zomaar toevoegen en je gegevens bekijken, maar je kan je gegevens natuurlijk ook alleen zichtbaar maken voor mensen die je kent.
Web 2.0 biedt talloze mogelijkheden, en kan zeer nuttig zijn,
mits een juist gebruik ervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten